Tips til barnevennlig mat og drikke på lange bilturer

Tips til mat på lange bilturer med barn
Foto: 123rf/reana

Sommeren er høysesong for lange bilturer, og med noen forberedelser, kan man slippe å stoppe på bensinstasjoner underveis for å kjøpe pølse og brus til barna.

Har du flere tips til mat på biltur? Del de gjerne med oss i kommentarfeltet nedenfor. Husk også å dele dine bilder med oss i sosiale medier. Bruk @Goyforbarn og #Gøyforbarn

Tips til barnevennlig mat og drikke på lange bilturer

Frukt og grønnsaker som snacks

Oppskårne frukt og grønnsaker er fin mat å servere i bilen. Det skaper ikke kvalme, er friskt og godt og metter såpass at barnet holder blodsukkeret i sjakk. Skrell og skjær grønnsakene i passe tynne strimler som passer for små barnehender. Appelsin, melon, jordbær og druer kan deles i passe store biter. Legg i en liten Ziplockpose eller en lufttett boks. Gi gjerne barna hver sin lille snackspose eller snacksboks som er deres egen til bilturen.

Tips til frukt og grønnsaker på biltur: Gulrøtter, sukkererter, paprika, cherrytomater, agurk, neper, redikker, kålrot, appelsin, eple, melon, plommer, jordbær, druer, blåbær

Mat som er praktisk å spise i bilen

  • Pizzasnurrer
  • Smurte, små grove baguetter innpakket i folie.
  • Små tortillaruller i folie (fylt med avocado, kylling, skinke)
  • Dobbeldekkere (to brødskiver oppå hverandre med pålegg i midten)

Legg noen små fryseelementer sammen med matpakkene slik at de holder seg ferske. Tips! Legg klemmeposer med barneyoghurt i fryseren, da fungerer de utmerket som fryseelement i matpakken.

Ikke glem drikke!

Kald drikke er et must på lange bilturer. Fyll tomme brusflasker 1/4 fulle med vann og putt i fryseren. Når den har fryst, fyller du opp med vann. Da har du iskald drikke tilgjengelig i timesvis. Du kan gjøre det samme med saft!

Du kan også fylle opp flaskene med vann, sitronbåter, pæreskiver, limejuice, jordbærbiter, blåbær, bringebær og lignende. Når frukten får stå i vannet et par timer, setter det en deilig og frisk smak på vannet. Når barna har drukket opp vannet, så bare fyller du på igjen. Tips! Legg frukten i fryseren først, så holdes vannet kaldt enda lengre!

Husk å pakke med noen ekstra 1 1/2 liters flasker med vann til påfyll!

Iskald smoothie!
Med litt planlegging, kan også smoothien holdes kald av seg selv. Lag den kvelden i forveien og fyll en tom brusflaske ca. 1/4 full, og sett resten i kjøleskapet. Legg flasken litt på skrå i fryseren slik at smothien ligger litt oppover i flasken. Pass på at ikke åpningen er tildekket, da får du ikke fylt på mer etter at den har fryst. Om morgningen fyller du på med smoothie fra kjøleskapet. Se våre barnevennlige oppskrifter på smoothies her

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*